جديد وحصريات الساحرروايات عربية

تحميل رواية طرق الرب pdf – شادي لويس

تحميل رواية طرق الرب pdf – شادي لويس مجانا من موقع ساحر الكتب

تحميل رواية طرق الرب pdf – شادي لويس تدور الرواية حول شاب مسيحي مصري يجد نفسه مضطرًا، لكي يتحصل على شهادة خلو موانع تسمح له بالزواج، وتحت إلحاح من التعقيدات البيروقراطية للدولة، إلى المثول أمام القس في الكنيسة في جلسات اعتراف منتظمة ليبت في أمره.

وبدافع غامض، ينطلق أمام القس في حكي سيرة حياته وحياة أسرته، بدءًا من “جعفر” جده لأمه في الزمن البعيد، وحتى الآن، ومراوغًا ضيق القس ونفاد صبره.

يحفر البطل – عبر نسيج متشابك من الحكايات – في التاريخ الاجتماعي والسياسي المصري المرتبط بتاريخه وتاريخ أسرته، ليقدم صورة لحياة الجماعة المسيحية، ومعاناتها أمام بيروقراطية المؤسسة والمجتمع المُعادي وتعقيدات السياسة. حكايات تترك أبطالها أكثر حيرة مما كانوا. حيرة لا تترك لهم سوى جملة ختامية، كأنها توقيعهم النهائي على غرابة الحياة وصعوبة فهمها، هي: “ما أعجب طرقك يا رب!”.

تحميل رواية طرق الرب

كلمتين عكس بعض وليهم نفس المعنى البيروقراطية و العبثية و هنا الرواية..
عبثية الحياة من أول شيء تافه ممكن يدخلك السجن، لإختيارغلط يدخلك النار …
طوائف، ورق، مدام عفاف الدور الرابع،خلو موانع، هات ما يسبت، أنهي واحد في دول العيلة، مين فين، الانتماء، سياسة أنت شوعي، ملحد ،مسيحي ،مسيحي زي المسلمين، هل لازم تتبع طائفة أو جماعة! ،هل الانتماء ده أنت بتحدده ولا الناس هي الي بتحدده، من راح فين جيه مات عاش تاني، جنازة ديه ولا فرح ،ماتوا ليه ! عبثية على وزن ملوخية !!
لو بعد الكلام ده حبيت تقرا الرواية..
فالرواية بتمشي في خطين واحد منهم بنسبالي كان رائع و نقدر نقول عليه الخط الإجتماعي في الرواية و هو جلسات شريف و البابا و التحدث عن عائلة شريف من الجد الكبير من كلا الطرفين و وصولًا لشريف و السبب ورا انه ليه مش بيروح الكنيسة ..

رواية طرق الرب – شادي لويس

و الخط التاني بنسبالي خط نقدر نسمية روايات شباب وسط البلد –ديه تسميه مني أنا الرواية مش بدور في وسط البلد يعتبر- خط سياسة على اعتصام ثورة حب سفر و كلام من ده ..
الرواية لغتها كويسه جدًا ،الأسلوب لذيذة سهل و لا يخلوا من سخريه ممتعة..
القصة كويسه و جديدة –بنسبالي- في فكرة تناول حياة الأقباط في مصر بشكل عام و الطوائف و الإختلافات، مشاكل النظام معاهم ،صورة عامة كويسه جدًا لحياتهم ..
و بس كده..
الرواية كويسه جدًا و أكيد تقرأ .

استمتع بهذا العمل المتميز وكل جديد مع ساحر الكتب مسرح الحصريات

متنسوش تنضموا لينا فى جروب ساحر الكتب

للحصول على أحدث الكتب والروايات الحصرية أنصحكم بالإشتراك فى جروب ساحر الكتب

أقرأ أيضا لنفس الكاتب :

1 – رواية على خط جرينتش : من هنا

2 – رواية طرق الرب : من هنا

ولتحميل المزيد من الروايات والكتب الحصرية انضم الى جروب ساحر الكتب

تحميل رواية طرق الرب pdf – شادي لويس
تحميل رواية طرق الرب pdf – شادي لويس

قراءة مباشرة : من هنا

لطلب الكتاب : من هنا

للإنضمام إلى الجروب: من هنا

   للإبلاغ عن رابط لا يعمل : من هنا

زر الذهاب إلى الأعلى