تحميل رواية إغتيال السلطان pdf – أحمد أوميت | ساحر الكتب | مسرح الحصريات

تحميل رواية إغتيال السلطان pdf – أحمد أوميت

تحميل رواية إغتيال السلطان pdf – أحمد أوميت مجانا من موقع ساحر الكتب

تحميل رواية إغتيال السلطان pdf – أحمد أوميت يأخذنا الكاتب من أول جملة إلى جريمة قتل مشوقة ، يتخللها الغوص في جنبات التاريخ العثماني و يطرح فكرة قتل الأمراء لأولادهم ، آبائهم ،و أخوتهم من أجل السلطة ، في إطار تشويقي . أعجبني رسم الكاتب لشخصية مشتاق ، و عرض حالته النفسية في كافة المواقف ، كما استمتعت بقصة فتح القسطنطينية و كذلك التشويق المستمر من أجل كشف القاتل و الذي لم أتوقعه قط ، لكن رغم ذلك شابها بعض الملل و النهاية كانت متواضعة إلى حد ما بالنسبة لرواية جيدة .
في النهاية يمكن القول أن الرواية تسير على نفس خطى روايات دان براون من حيث مزج التاريخ بالجرائم المعاصرة ، لكن في المجمل الرواية ممتعة بحق

تحميل رواية إغتيال السلطان – أحمد أوميت

دي اول مرة افكر اني اكتب Review عن كتاب او رواية قريتها قبل كده بس الوضع هنا مختلف تماماً، في البداية فكرت ان اللي شدني للرواية دي انها بتتكلم عن سلطاني المفضل #محمد_الفاتح بس بعد كده اكتشفت ان مش ده كان السبب الوحيد اللي خلاني اتشد ليها. اسلوب احمد اوميت في الكتابة وتطرقه للجانب النفسي لشخصيات خطت التاريخ بفتوحاتهم وانه ازاي صور الناس دي _اللي كان اغلب الكُتاب بيصوروهم على انهم اشخاص خارقين للعادة_ صور الجانب الانساني منهم مشاعرهم بالخوف، النبذ، الخوف من الهزيمة، المثابرة، الشجاعة.

تحميل رواية إغتيال السلطان pdf

عشت في كل صفحة من صفحات الرواية دي مشاعر #مشتاق وخيبة امله ورثائه لحبيبته ومشاعر السلطان محمد وازاي كان بيحاول يثبت مكانته في الدولة وحلمه انه يبقي اعظم سلاطين عصره… رجعت لاكتر من 500 سنة لفتح #اسطنبول، مع كل جملة كان اوميت بيكتبها كانت بتاخدني لاحداث بعيدة كأني كنت مع جيشه في الحصار وازاي ان محمد الثاني كان بيثابر علشان يحقق نبوءة سيدنا محمد في فتح القسطنطينية. وازاي شرح احداث التاريخ بالتفصيل الغير ممل. من وقت ما بدأت الرواية دي من 11 يوم لحد ما خلصتها محستش بلحظة ممل واحد بالعكس كنت دائما متشوقة اعرف الصفحة اللي جاية هتجيب ايه من احداث. الرواية خليط ممتاز من الاحداث التاريخية، الغموض، الرومانسية، المشاعر الإنسانية وكمان النهايات الغير متوقعة.

رواية إغتيال السلطان – أحمد أوميت

أقرأ أيضا لنفس الكاتب :

1 – رواية صروح اسطنبول : من هنا

2 – رواية مذكرات قاتل : من هنا

3 – رواية باتاسانا : من هنا

4 – رواية باب الأسرار : من هنا

5 – رواية إغتيال السلطان : من هنا

ولتحميل المزيد من الروايات والكتب الحصرية انضم الى جروب ساحر الكتب

تحميل رواية إغتيال السلطان pdf – أحمد أوميت

تحميل رواية إغتيال السلطان pdf

قراءة مباشرة : من هنا

لطلب الكتاب : من هنا

للإنضمام إلى الجروب: من هنا

   للإبلاغ عن رابط لا يعمل : من هنا