جديد وحصريات الساحرروايات عربية

تحميل رواية جوائز للأبطال pdf – أحمد عوني

تحميل رواية جوائز للأبطال pdf – أحمد عوني مجانا من موقع ساحر الكتب

تحميل رواية جوائز للأبطال pdf – أحمد عوني على عكس الراسخ تاريخيا لم تكن تايتانيك تغرق بسبب اصطدامها بجبل الجليد. بل كنا نقصف بقذائف آتية من سفن بعيدة. وبما أنها ليست المرة الأولى التي أدخل فيها هذا الحلم، مشيت في وجهتي دون التفات حتى لا أتأخر على كيت وينسلت، ولكني رأيت هدير، فوق عند صاري السفينة مرتدية ثوب زفاف، ودون مبرر واضح قفز إلى مخي أن هذه ليلة فرحنا وأن الشماريخ التي رأيت الناس يطلقونها في الهواء ليست للإستغاثة بل للإحتفال. فرح قلبي وقلت أن أجري لها قبل وصول المياه إلى ركبتي ولكنني لم أجد سلالم لأصعد إليها وانتابني شك من اللون الأسود الذي كان يرتديه كل حضور الحفل الغارق، ومن الفستان الأحمر الذي اكتشفت اني ارتديه. وعلى الرغم من أن الكل كان يهنئني وهم يعبرونني في اتجاه الصاري فإن أحدا لم يوافق على حملي لما كانت عليه رائحتي الكريهة، اكتشفتها بعدما رأيت هدير على الصاري تبدأ الحفل وحدها وهي تغني من ميكروفون:
ارفع كل رايات النصر .. احنا شباب بنحرر مصر

رواية جوائز للأبطال – أحمد عوني

مقدرش اقول ان دي أعظم رواية ممكن تقرأها في حياتك، لكن اللي اقدر اقوله ان الرواية دي من اصدق الروايات اللي ممكن تقرأها وتخلق حنين لا يقاوم، حنين يرجع لك ذكريات مخلوطة بدمع أحيانا وابتسامة أحيانا أخرى، رواية حالة، حالة من الرغبة في تسجيل التاريخ، التاريخ اللي ممكن يتنسي لو لم يُكتب.

توظيف الأماكن في الرواية كان جميل، الأماكن بذكرياتها وشخوصها والأرواح اللي سكنتها، الشوارع والحارات، بحقيقتها اللي احنا عارفينها كويس، ونلاقيها مكتوبة قدامنا بطبيعتها دي.

رواية لازم يقرأها كل من عاصر 2011، ويقول رأيه فيها، علشان غالبا الرواية دي اتكتبت لهم.

رواية مفاجأة…
لغة طازجة، ثمرة تخليق جينى جديد، وايقاع ضرب متواصل حتى الصباح الباكر
رواية بديعة ومفاجأة عام 2019، كاتب كبير داخل علينا بالجرار من اول رواية له، النص الاولانى وعلاقة البطل من ابوه من اجمل ما يكون بعد كدا الجزء الثانى بتاع الثورة كان ثقيل على قلبي وحسيتها معطل سرد الرواية لكن متفهم الضغط على اعصاب وذاكرة الكاتب لم يحب يوثق احداث وثوروات ومظاهرات
فيه لجام حسيته ماسك الكاتب في تحريك الشخصيات وكمان في مشاهد الجنس، لكن الاهم هو جرار السرد الفشيخ اللى ماشى طول الرواية وخفة الدم اللى هى اصعب حاجة في الكتابة. بالتأكيد الرواية ستصبح علامة من علامات أدب الثورة، وعلشان كدا لا أظن انها هتاخد اى جوائز أصلا 🙂 لكن هتعلق بقوة في ذهن اى قارئ لا مش ممكن ينسي رامى وابوه مصطفي.. والبعض ممكن يقع في حب هدير

استمتع بهذا العمل المتميز وكل جديد مع ساحر الكتب مسرح الحصريات

متنسوش تنضموا لينا فى جروب ساحر الكتب

للحصول على أحدث الكتب والروايات الحصرية أنصحكم بالإشتراك فى جروب ساحر الكتب

ولتحميل المزيد من الروايات والكتب الحصرية انضم الى جروب ساحر الكتب

تحميل رواية جوائز للأبطال pdf – أحمد عوني
تحميل رواية جوائز للأبطال pdf – أحمد عوني

قراءة مباشرة : من هنا

لطلب الكتاب : من هنا

للإنضمام إلى الجروب: من هنا

   للإبلاغ عن رابط لا يعمل : من هنا

زر الذهاب إلى الأعلى