جديد وحصريات الساحركتب تاريخ

تحميل كتاب قارئ الجثث pdf – سيدني سميث

تحميل كتاب قارئ الجثث pdf – سيدني سميث مجانا من موقع ساحر الكتب

تحميل كتاب قارئ الجثث pdf – سيدني سميث يمثل سيدني سميث استنساخًا حقيقيًّا لجوزيف بيل، طبيب الجراحة بأدنبرج الذي استوحى منه آرثر كونان دويل شخصية شارلوك هولمز. كيث سيمبسون، كبير الأطباء الشرعيين في لندن. ولقد وجد سيدني سميث في مصر حقلًا نموذجيًّا لمختلف الجرائم نتيجة تنوع أساليب القتل. توماس راسل، حكمدار البوليس في القاهرة 1918-1946. بين العظام، والأشلاء المجهولة، وفوارغ الطلقات حكايات مدهشة عن القتل، ترسم إرث قابيل الذي يطارد البشرية إلى الأبد.

دايما عندي شغف تجاه التحقيقات والقضايا وتحليل الأدلة وبقرأ كتير في المجال ده. لكن حقيقي الكتاب ده من أجمل ما قرأت بكل تفاصيله، اللي بتبدأ بعد مقدمة ا/ مصطفى عبيد، بسرد سيدني سميث لحياته في مراحل مختلفة: طفولته وشبابه ودراسته ومجيئه لمصر وحياته بعد رجوعه لإدنبرج.
قضى في مصر حوالي 11 سنة لاحظ فيهم العادات الاجتماعية والدينية واتكلم عن الظروف السياسية من كذا وجهة نظر(منهم وجهة نظر توماس راسل اللي جت سيرته كتير في الكتاب وهشتري كتابه لما احوش فلوس تاني)
بعدها سافر لادنبرج وخلف أستاذه هارفي لتل في كلية الطب، وبعد تقاعده من منصب العمادة اختير لتولي منصب رئيس أطباء شرطة إدنبرج.
الكتاب ملئ بقصص وخبايا التشريح واكتشاف الأدلة والجناة وكمان شرح كتير من الثوابت اللي بيعتمدوا عليها الأطباء زي مثلا: نوعيات تحاليل السموم، علم المقذوفات الجنائية اللي بيقدروا يحددوا منه أي رصاصة خرجت من أي سلاح وظروف الاطلاق، تحديد ساعة الوفاة وما يظهر على الجثث من كدمات، تخشب، فقد درجات الحرارة….
كل التفاصيل دي كان شرحها سلس جدا وبخفة ظل كأن سيدني سميث قاعد بيدردش معاك.
الجزء التاني الخاص بجرائم المجتمع الانجليزي كانت أكتر تشويق وتفاصيل غريبة كأنه قصة بوليسية لاجاثا كريستي مثلا ولا آرثر كونان دويل.
الإنسان مبسوط من الكتاب ده حقيقي يعني

استمتع بهذا العمل المتميز وكل جديد مع ساحر الكتب مسرح الحصريات

متنسوش تنضموا لينا فى جروب ساحر الكتب

للحصول على أحدث الكتب والروايات الحصرية أنصحكم بالإشتراك فى جروب ساحر الكتب

ولتحميل المزيد من الروايات والكتب الحصرية انضم الى جروب ساحر الكتب

تحميل كتاب قارئ الجثث pdf – سيدني سميث
تحميل كتاب قارئ الجثث pdf – سيدني سميث

قراءة مباشرة : من هنا

لطلب الكتاب : من هنا

للإنضمام إلى الجروب: من هنا

   للإبلاغ عن رابط لا يعمل : من هنا

زر الذهاب إلى الأعلى