جديد وحصريات الساحرروايات مترجمة

تحميل رواية مغامرة نجمة الشمال pdf – أجاثا كريستي

تحميل رواية مغامرة نجمة الشمال pdf – أجاثا كريستي مجانا من موقع ساحر الكتب

تحميل رواية مغامرة نجمة الشمال pdf – أجاثا كريستي العدد الأول من سلسلة القصص القصيرة لمغامرات المحقق (هرقل بوارو). نشرت هذه القصة لأول مرةٍ في أبريل عام 1923 في مجلة The Sketch البريطانية، وتم تحويلها إلى حلقةٍ تلفزيونية بنفس الاسم في مسلسل بوارو، وكانت هي الحلقة التاسعة من الموسم الثاني، ونشرت في الرابع من مارس عام 1990.

الحكاية بتتحكي من منظور هاستينجز اللي ممكني نعتبره مساعد البطل، و علي خلاف دكتور واطسن في مغامرات شيرلوك هولمز فشخصية هاستينجز مش واضح لها – علي الأقل في هذه السلسلة – أي مميزات أو مواصفات واضحة أو تخصص معين يخليها تبقي ملازمة لشخصية البطل و هو رافض الاستغناء عنها – ده بعيداً عن الغرض اللي بيتكرر مع كل شخصية مساعدة في الأعمال اللي من النوعية دي و هو إن البطل يستعرض عليه مهاراته في الملاحظة و التحليل.

* من أهم مميزات المغامرة دي بالنسبة لي إن تقريباً كل حاجة واضحة قدامي كقارئ مافيش معلومات مستخبية يعرفها البطل و أنا ماعرفهاش، ماعدا معلومة واحدة، و ده خلاني عندي شكوك زي اللي عند البطل و اللي فرق ما بينا المعلومة اللي عنده مع قدراته التحليلية لرسم تخيل كامل للجريمة.

 

رواية مغامرة نجمة الشمال – أجاثا كريستي

* زي ما قلت قبل كده إن الجرائم و القضايا في السلسلة دي هتبقي سهلة و بسيطة علشان تتحل بسرعة و في عدد صفحات قليل، و هو ده اللي حصل في الرواية دي.

* الحكاية بتتحكي علي لسان هاستينجز المساعد و ده بيخلينا بره دماغ البطل و مش عارفين هو بيفكر في إيه و ده بيسهل علي الكاتبة إنها تخفي الأدلة و المفاتيح اللي بتساعد علي حل القضية، وبيخلي في مبرر إن بعض المعلومات والاستنتاجات تبقي عند البطل و لكن أنت مش عارف عنها حاجة.

* من أبرز المميزات إنها كرواية أو قصة بتخلص بسرعة جداً، انا أخدت مني أقل من ساعة قراءة.

استمتع بهذا العمل المتميز وكل جديد مع ساحر الكتب مسرح الحصريات

متنسوش تنضموا لينا فى جروب ساحر الكتب

للحصول على أحدث الكتب والروايات الحصرية أنصحكم بالإشتراك فى جروب ساحر الكتب

أقرأ أيضا لنفس الكاتب :

من هنا

ولتحميل المزيد من الروايات والكتب الحصرية انضم الى جروب ساحر الكتب

تحميل رواية مغامرة نجمة الشمال pdf – أجاثا كريستي
تحميل رواية مغامرة نجمة الشمال pdf – أجاثا كريستي

قراءة مباشرة : من هنا

لطلب الكتاب : من هنا

للإنضمام إلى الجروب: من هنا

   للإبلاغ عن رابط لا يعمل : من هنا

زر الذهاب إلى الأعلى